woensdag 31 juli 2013

Fiets.

Ik vind het wel prettig die bewaakte stallingen bij het station, ik heb er wel 1, 25 voor over om mijn fiets veilig te stallen. Ze blijven open tot de laatste trein geweest is, ook fijn.
Ik heb een fiets met een mand voorop, die gaat het best in het vak "Extra hoge fietsen". Deze was vandaag vol, dus met wat gewurm in een normaal vak gepropt, ging prima.
Ook fijn, ik kan er pinnen, ik heb niet zo vaak kleingeld bij me, ook handig.

Toen ik boven aankwam om af te rekenen na een dagje weg, zag ik in mijn ooghoek een jongen aan komen lopen met een fiets in de hand...zonder voorwiel, grappig gezicht.
Was voor hem niet grappig, zo kon hij niet naar huis, hij vroeg om een nieuwe band, ging akkoord met 80 euro daarvoor en dan kon hij hem morgen ophalen.
Volgens mij was dat een beetje een overdreven prijs, ik besloot hem te onderbreken en vroeg waar hij heen moest. Dat was redelijk in de buurt. Ik vroeg of het slot nog open kon, dat kon..dus heb ik hem voorgesteld bij mij achterop te gaan, als dat lukte, en dan met de fiets in de hand richting huis te brengen, nou dat wilde hij wel.
Bonnetje verscheurd, fiets mee.
Overduidelijk was dit een beetje een verlegen jongen, hij durfde eigenlijk geen nee te zeggen tegen die 80 euro zei hij, het kan toch echt goedkoper, legde ik hem voor.
Hij durfde niet te zeggen hoe hij heette, bij het schrijven van de bon voor de fietsenmaker noemde hij zichzelf Bram.
Deze Bram, wilde eigenlijk ook liever niet direct bij huis afgezet worden...prima.Waarschijnlijk niet cool als je bij een vrouw achterop zit.
Achterop mijn fiets had hij zijn fiets tussen zijn benen geklemd, en zat hij op een oude Nintendo Zelda te spelen...de nerd...ik hoop dat hij bij zijn eigen fietsenmaker minder kwijt is, dat moet haast wel, 80 euro voor een nieuwe band?? Lijkt mij een beetje teveel.

4 opmerkingen:

  1. Een mooi verhaal.

    In het begin heb je het over een voorwiel en later over een band. Een fietswiel voor voor kost (zonder band) 30 euro of meer, afhankelijk van de kwaliteit. Banden (binnen en buiten) van een merk kosten ongeveer 20 euro of meer en van het huismerk van de fietsenmaker een euro of 5 minder. Dat huismerk is niet veel beter dan de Action, waar je binnen en buiten voor een euro of 8 kan kopen. Maar dan moet je hem er wel zelf omleggen. Fietsenmakers vragen niet veel voor het inzetten van een fietswiel en het omleggen van een band. Voor voor zal dat 10 tot 15 euro zijn. Achter is lastiger en duurder.

    Vaak heeft een fietsenmaker ook 2de hands wielen en die zijn natuurlijk goedkoper.

    Tegenwoordig zit een kleine fietsenmaker naast de Jumbo, die volgens mij goedkoper is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voorwiel was eruit, dus er zat niets in, nouja, of je dat nu een band of een voorwiel noemt...all-inclusive zegmaar, wiel en band waren weg. De spaken dus ook.

      Verwijderen
  2. @Hanneke: Maakt in prijs veel uit. Een goedkope fietsenmaker rekent voor voorwiel (komt gratis met naaf, velg en spaken :-) + buitenband + binnenband + arbeidsloon al snel 60 euro. 80 euro is dan niet vreemd. Die naast de Jumbo zal zeker minder vragen dan 80 euro en waarschijnlijk helpt die wel meteen. Maar bij de rommelaar acher Elmaar ben je met een 2e handswiel een stuk goedkoper uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De enige Jumbo die ik ken, is op de Paardenmarkt, en daarnaast zit een Mitra( slijterij). Maargoed, dat mag die knul zelf uitzoeken, hij heeft in ieder geval een mooi lift naar huis gehad, anders was het een rot eind lopen.

      Verwijderen