zaterdag 18 februari 2012

Tja

Daar sta je dan.
Je bent 4 jaar in Nederland, soort van gevlucht..met je moeder, uit Kenia.
Oh, je sprak engels daar..bijzonder, ik dacht frans, zo goed nederlands praten in 4 jaar..maarja, jong, 17..je leert snel.
Kom je op een plek terecht waar vrouwen met ballen rondlopen, waar ik ook werk..ik heb meer hart dan ballen..lol
Je bent moslima, voor zover ik het kan invoelen, kom je uit een ondergeschikte cultuur, je wacht af en ik zie je ogen gaan..er gebeurt veel.
Je doet de opleiding helpende, naam zegt het al, je hulp wordt gevraagd, maar je durft niet, je wacht af.
Er stampen een heleboel Crocs en andere zeer zelfbewuste schoenen voorbij..hmmm hoe ga jij je aanwezigheid kenbaar maken.
Hup hup, werken, vraag iets, doe wat, bied je aan..mijn hemel...
2 of 3 dagen ben je geweest, ik zou je graag zien opbloeien, iemand die in je investeert, ik zie jouw cultuur, hoe wen je aan de mijne?
Ik ken ook mijn werkcultuur, snel resultaat willen zien, er moet hard gewerkt worden..iemand moet het je leren..
Ik hoor geluiden, dit gaat niet werken zegt men; deze willen we niet..Ik snap die reactie heus wel, we zijn met het aanleren van een vak bezig, niet met persoonlijke zaken, er wordt naar hollandse maatstaven genoeg hulp geboden aan leerlingen, maar je leert ook over het leven en niet alleen over je vak..zo heb ik dat ook gezien tijdens mijn opleiding, lessen over werken, maar ook lessen over het leven eigenlijk. 1 van de modules die ik juist zo leuk vond op school: Leer jezelf kennen voor je ander leert kennen, de module Zelfkennis(Ik en de ander)...misschien bestaat dat niet meer in huidige opleiding.
Afwijzing vind ik moeilijk, wat leer je ervan, wanneer gaat iemand in je investeren???
Zie ik cultuur, of ben je gewoon een onzeker meisje? Positieve discriminatie is ook niet goed, weet ik heus wel, ben ik me bewust van, maar dan nog, we kunnen het toch proberen?
Ik schrijf het van me af, meer kan ik niet doen nu...maar ik ben er nog niet klaar mee, het moet goedkomen met je!!

2 opmerkingen:

  1. verlegenheid
    extra gevoed door alle bijkomende zaken
    niet of of
    misschien

    jammer, juist de werkervaring zou haar harden
    en als het een leerling is, hoe zit het dan met
    de begeleiding "op maat" ? waar je jarenlang zoveel over hoorde
    dit lijkt me daar nou net de geschikte kandidaat ervoor

    ik herken het van je afschrijven
    een oplossing geeft het misschien niet
    maar je kan weer verder

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb mijn teamleider verteld hoe ik erover denk, ze kon warempel lichtelijk meedenken. De leerling heb ik aangeraden een assertiviteitstraining te gaan doen bij haar in de buurt. Ze wist niet dat dat kon en is daar heel enthousiast aan begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen