vrijdag 30 oktober 2009

Politiek geneuzel...of niet?

Laat ik mij eens op want anders richten...
Al dagenlang zoemen er 3 woorden door mijn hoofd:

~Ideologie
~Activisme
~Propaganda.

Ik kom er niet uit, of de meningen verschillen.
Lyrisch als ik ben op dit moment, ben ik voortdurend bezig met het nieuwe album The Resistance van Muse, wat meer is dan een orgastisch lekker stukkie muziek...

Matthew Bellamy (zanger van Muse) is groot voorstander van het Geoisme.
Geoisme:Het geoisme of georgisme (naar de Amerikaans econoom Henry George) is een politieke en economische ideologie. Centraal in het gedachtegoed is het eigendomsprincipe dat stelt dat private eigendom voortkomt uit menselijke arbeid en creatie, maar dat de natuurlijke voorzieningen, inclusief alle grond, aan de mensheid als geheel toebehoren.
Earth Sharing word het ook wel genoemd. Men gebruikt/bezit wat men nodig heeft, en men betaalt belasting aan de gemeenschap over wat men heeft.
Ik kan goed meekomen in de ideƫen, maar denk snel door...

De mens heeft zichzelf aangeleerd dat het lekker is om te bezitten, en dat het fijn is een status daaraan te onttrekken. Dus is zo'n politiek/economisch systeem werkbaar?

Geld is macht. Dus kun je mensen omvormen?
De jeugd houdt de toekomst in handen en zoekt vernieuwing en verandering. Door de muziek spreekt hen dit aan, maar is het werkbaar?

Als je lang doorleest en het geoisme bekijkt heeft het heel veel mooie mogelijke oplossingen cq. aanpakken van hoe we dingen kunnen doen in de toekomst, met behoud van verschillende culturen en het bewust met elkaar leven(supra-municipal, oftewel super samenleving). Nogmaals, is dit ideologie?

Ik vind het lekker om aan denken gezet te worden, maar wel met begrijpbare taal...ook de jeugd zoekt dit, het lijkt daarom een mooi uitgangspunt dat geoisme.

Google er maar eens op, of zoek naar afbeeldingen van geoisme, het ziet er eenvoudig uit. Als je je verdiept zie je dat het een ecologische, mensvriendelijke manier van leven is.
Ik zeg niet dat ik aanhanger ben hiervan, daarvoor weet ik er niet genoeg vanaf, maar het boeit me zeer...dus daarom deel ik het met eventuele lezers...

Oh, ik sla over waarom ik denk aan activisme en propaganda.

Ik kan de 2 niet goed van elkaar scheiden.. het enige wat ik snap, dat wanneer ik teveel het onderwerp aanhaal in forums of groepsgesprekken men roept dat ik aan propaganda doe. Lijkt me sterk, want ik ben geen aanhanger hiervan, ik wil alleen graag aanhalen wat me bezighoudt nu.
Activisme is in mijn ogen alleen werkbaar als er iets is om je tegen te willen verzetten. Een activist is niks zonder tegenstander.

Ok, mijn hersenspinsels van nu staan even op papier.

Er is een meisje wat een liedje van Muse heeft gecovered met een gitaar en een zelfgemaakte drum. Onbewust heeft zij zich wellicht als voorbeeld gesteld voor de jeugd en het feit dat ze dingen anders willen:



De woorden:

Muse Uprising

Paranoia is in bloom,
The PR transmissions will resume,
They'll try to push drugs that keep us all dumbed down,
And hope that we will never see the truth around
(So come on)
Another promise, another scene,
Another packaged lie to keep us trapped in greed,
And all the green belts wrapped around our minds,
And endless red tape to keep the truth confined
(So come on)

They will not force us,
They will stop degrading us,
They will not control us,
We will be victorious
(So come on)

Interchanging mind control,
Come let the revolution take it's toll,
If you could flick a switch and open your third eye,
You'd see that
We should never be afraid to die
(So come on)

Rise up and take the power back,
It's time the fat cats had a heart attack,
You know that their time's coming to an end,
We have to unify and watch our flag ascend

They will not force us,
They will stop degrading us,
They will not control us,
We will be victorious

Geen opmerkingen:

Een reactie posten